zaterdag 12 mei 2018

Assessment 1: Handicapscale

We hebben geprobeerd om de Handicapschaal (LHS-NL) af te nemen. Dit was heel moeilijk voor S. omdat ze liever een open antwoord geeft i.p.v. een hokje aan te kruisen. Ze vindt het moeilijk om een hokje aan te kruisen omdat ze vindt dat ze geen 'problemen' ervaart omdat ze nu voldoende ondersteuning krijgt. Op vraag van haar hebben we open vragen gebruikt waardoor ze deze kon oplossen. Tijdens deze test heeft ze gebruik gemaakt van communicatiemiddelen. Dit zijn de resultaten:

Hoe verplaatst u zich voornamelijk? Is dit met hulp van anderen of met hulpmiddelen?
Ik verplaats me in een manuele rolstoel die door anderen wordt voortgeduwd. Ik gebruik een tillift om van bed naar rolstoel ed. te gaan.

Bij zelfzorg: Heb je hulp nodig van anderen of van hulpmiddelen? Persoonlijke verzorging? Functionele mobiliteit? Organisatie van het huishouden?
Bij alle handelingen heb ik ondersteuning van anderen nodig en gebruik ik dikwijls hulpmiddelen bv. Passieve tillift, rolstoel, aangepaste keukenhulpmiddelen (bv. om groenten te snijden). Er komt 3x per dag verpleging i.f.v. mijn persoonlijke verzorging.

Kunt u ons een planning geven van een doordeweekse dag? Bij welke activiteiten hebt u hulp nodig van anderen of van hulpmiddelen?

  • Opstaan en douchen: met hulp van assistent en verpleging, met tillift en aangepaste badkamer
  • Ontbijt: met ondersteuning van assistent
  • Les aan de universiteit: vervoer door assistent met aangepaste wagen (rolstoellift) + assistent neemt notities, ondersteunt bij communicatie met medestudenten en proffen
  • Middagmaal: met ondersteuning van assistent
  • Therapie bv. kinĂ© of logo: vervoer door assistent met aangepaste wagen (rolstoellift)
  • Afspreken met vrienden: vervoer door assistent + eventueel ondersteunt bij communicatie
  • Avondmaal: met ondersteuning van ouders
  • Verpleging 3x per dag die instaat voor mijn persoonlijke verzorging

Hebt u hulp nodig van anderen of van hulpmiddelen om om te gaan met andere mensen zoals vrienden, familie en andere mensen die u op een gewone dag ziet?

  • Ondersteuning bij verplaatsing met aangepaste wagen (rolstoellift).
  • Ondersteuning bij de communicatie met derden. Ik heb een communicatieboek waarin ik woorden selecteer aan de hand van mijn kijkrichting. Mijn assistent/netwerk interpreteert mijn kijkrichting en kan zo mijn boodschap weergeven. Daarnaast heb ik ook een aantal spraakknoppen op mijn rolstoeltafel waar een ingesproken boodschap in zit en die ik met mijn handen kan bedienen. Mijn assistenten/netwerk ondersteunen me om deze boodschappen aan derden over te brengen.
  • Bij het plannen van afspraken ondersteunen mijn assistenten/ouders me
  • Om mijn agenda te beheren en om mijn mails, facebook, telefoon bij te houden. Zij typen/zeggen wat ik wil communiceren via deze kanalen.

Conclusie:
S. krijgt veel ondersteuning van haar ouders en de assistenten. Er worden al heel wat hulpmiddelen gebruikt om S. zo goed mogelijk te laten participeren in de maatschappij. S. is tevreden over de hulp die ze krijgt en heeft het gevoel dat ze niets te kort komt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten